Wednesday, January 14, 2009

5 Kesilapan yg Dilakukan oleh Pengantin Melayu


Artikel ni kupetik dari dlm email yg dikirimkan oleh MAjlisImpian.com setelh aku describe utk menerima info ttng perkahwinan..di sini aku nk kongsi ngn semua pembaca especially bg yg akn melansungkan perkahwinan masing..harap2 ia berguna utk merancang majlis impian anda..

Hari ini saya ingin bawakan kepda anda sebuah analogi. Andaikataanda sedang berjalan kaki di satu lorong yang dilalui oleh raaaamaiorang. Beberapa minit kemudian, anda terlihat salah seorang pemudayang sedang berjalan di hadapan anda terjatuh ke dalam satu lubang. Adakah anda akan memijak di atas laluan yang sama dengan pemuda tadi?Tentu tidak bukan. Sebab..kalau anda pun ikut laluan yang sama.Maka anda pun akan jatuh juga ke dalam lubang yang sama.Begitulah perumpamaannya dengan situasi anda sekarang. Ramai orangtelah pun menganjurkan majlis perkahwinan sebelum anda. Dan sudahpasti ada beberapa orang yang telah pun "terjatuh dalam lubang"atau dengan kata lain, "ter"buat silap sewaktu majlis mereka. Makasudah tentu, anda pun tidak mahu mengulangi kesilapan yang samadalam majlis anda.Sebab itu, pada hari ini saya ingin mendedahkan 5 kesilapan yangsering dilakukan oleh pengantin Melayu semasa menganjurkan majlisperkahwinan mereka. Mudah-mudahan kesilapan ini, tidak diulangilagi oleh anda.

Kesilapan #1: Hanya memikirkan keperluan diri sahaja..Sampai terlupa keperluanpara tetamu majlis. Tiada pengisian atau aktiviti dibuat untukmenceriakan tetamu yang hadir...Setakat bunyi bising dari nyanyiankaraoke atau pembesar-pembesar suara yang membingitkan telingasahaja.

Kesilapan #2:Buat persiapan majlis last minute. Tabiat ini boleh memenatkanpengantin ke tahap maksima, sehingga pengantin kekurangan tenagauntuk menghadapi hari bahagia.

Kesilapan #3:Arahan tugasan tidak diberikan dengan sempurna sehinggakan parapembantu buntu untuk melaksanakan tugas yang telah diamanahkankepada mereka. Dan adakalanya mereka tidak tahu apa tugas mereka.

Kesilapan #4:Membiarkan keadaan yang menentukan apa aktiviti / acara yang harusdibuat seterusnya. Pengantin akan malu tersipu-sipu..Tetamu pulaakan terpinga-pinga menanti apa yang bakal berlaku selepas itu.

Kesilapan #5:Nak jaga maruah keluarga katanya..sehingga perbelanjaan yangdikeluarkan sudah melebihi batasan kemampuan diri. Akhirnya, hidupbertambah merana kerana bayar hutang tak habis-habis.

Ha-ha..Nak cari kesilapan orang memang senang. Persoalannyasekarang, apakah usaha anda untuk memastikan semua kesilapan diatas tidak berulang dalam majlis perkahwinan anda?

4 comments:

Ami said...

good luck with all the wedding preparation dear.Rajin nye kawan saye nie buat bunga dulang sendiri,boleh buat business nie!

nurul aziyana said...

hihihi thanks amiey for visiting me..erm as i said..it is for satisfaction..nk jimat lg satu..erm saper nk tmpah bulh la kot..hahahha

a said...

kesilapan no 5 tu.. i am strongly agree. ramai yang ingat, kawin sekali seumur hidup..nak belanja mewah2. nanti dah anak 3 pun, hutang tak abis bayar lagi.

Anonymous said...

dats'why i think utk berblanja timbang2kan la..jgn tnya org tp tnya hati, timbang ngn akal kemampuan diri..ukur baju di badan sendiri