Friday, January 2, 2015

Atasi Masalah Bau Badan Sebelum Dipulau Rakan Sekeliling

"Aduh, pening aku bila si Wan ni masuk pejabat, sebatu dah bau badan dia" rungut Siti.
Pergi mana-mana pun kalau dah bau macam ni, kompem si Wan ni ada kat situ. Dah familiar sangat. Yang masalahnya takkan dia sendiri tak bau?? Nak ditegur takut mengaibkan dan buat dia rendah diri pulak..tapi aduh kuat sangat bau badan..tak cari cara atasi bau badan ke dia ni? 

Luahan hati Siti tadi mungkin pernah dialami oleh anda yang ada rakan sekerja begini..atau ahli keluarga yang mempunyai masalah bau badan. Mungkin juga anda sendiri yang mengalaminya tapi belum jumpa penyelesaian. 

Hakikatnya masalah bau badan bukan perkara yang remeh. Banyak pihak terganggu dan mungkin juga si pemilik badan dipulau rakan. Tu belum lagi yang tutup hidung bila berada dekat dengan mereka yang badan berbau. Segan tak terkata.

Sebelum saya share mengenai cara nak atasi masalah bau badan ni, elok kiranya kita tinjau dulu dari mana punca masalah bau badan. Pakar Perubatan Dermatologi Pusat Perubatan Darul Ehsan, Dr. Noraziah Abd Kadir Jailani ada beberapa punca penyebab bau badan 

Punca #1: 
Bahan buangan yang terkumpul dalam badan akibat pencernaan tidak sempurna. 
Toksik yang terkumpul hasil dari proses yang berlaku dalam badan tidak dapat disingkirkan dengan baik oleh ginjal, hati dan saluran penghadaman usus. Katakan kalau sembelit, jadi toksik tadi tidak dapat dikeluarkan dari badan dan kekal dalam tubuh. 

Punca #2: 
Amalan gaya pemakanan. Mereka yang suka dan kerap makan daging, kekacang, telur dan ikan. makanan ini mengandungi choline yang tidak mudah melalui proses metabolisme. Akibatnya bau badan akan busuk. 

Punca #3: 
Gemar minum kopi atau minuman berkafein. Makanan yang tinggi rempah juga boleh menyumbang bau badan busuk terutama di kawasan ketiak. 

Punca #4: 
Masalah ginjal, hati, hypoglycemia (kurang gula dalam darah), jangkitan kuman, kencing manis dan tiriod.Bau badan yang disebabkan penyakit ini biasanya berlaku secara tiba-tiba. 

Punca #5: 
Keturunan dan juga kalenjar peluh yang sangat aktif. Bau badan dicipta oleh hormon yang dipanggil pheromones tetapi jika dibiarkan, hormon semula jadi ini akan mengeluarkan bau lebih kuat apabila kelenjar peluh atau apocrine mula dijangkiti bakteria.


Cara nak atasi masalah bau badan ni banyak termasuk lah jaga kebersihan badan, guna deodorant dan jaga pengambilan makanan seharian. Namun ianya juga seharusnya dirawat dan dijaga dari dalam terutama yang melibatkan masalah penghadaman dan pembuangan toksik. 

Secara mudahnya, ia boleh dibantu dengan pengambilan supplement Shaklee

1. Alfalfa Complex 
Dikenali sebagai agen detok yang membuang unsur mineral yang merbahaya dalam badan. Bau badan juga dapat dikawal dengan mengamalkan alfalfa. Ciri-ciri alfalfa yang membantu dalam proses pencernaan dan bersifat anti radang boleh memudahkan nyahtoksik dari badan. 

2. Herb Lax 
Digunakan untuk membantu pembersihan usus secara semulajadi dan selamat dengan cara merangsang pengecutan otot-otot usus seterusnya membolehkan sisa-sisa yang terperangkap keluar dengan lebih cepat tanpa memerangkap toksin di dalam kolon. 
Antara lain kelebihan herb lax adalah ia membantu untuk mengatasi masalah sembelit teruk yang boleh mengakibatkan penyakit buasir. Ingat, usus kita hanya bekerja untuk menyerap, usus tidak tahu bahwa yang diserap itu toksin atau nutrien yang bagus. 


Pengambilan kedua-dua supplement ini membantu menyingkikan toksik dengan lebih berkesan dan semulajadi. Di smaping mendapat faedah penyingkiran toksik, penggunaan alfalfa juga membantu dalam membuang angin, menyerap kolestrol, badan terasa lebih ringan dan bagi wanita boleh mengurangkan keputihan dan bertindak seperti kacip fatimah. Mereka yang mengalami resdung juga mendapat manfaat dari alflafa. 

Berita baik buat mereka yang membeli alfalfa bulan ini, PROMOSI buy 6 Free 1 sedang berlangsung. Atau pelanggan juga boleh memiliki Twin Pack dengan potongan harga 5%. 


Untuk pembelian,boleh hubungi saya di talian tertera:


Nurul Aziyana (ID 886587) - Pengedar Shaklee Kuantan
No Tel: 011-11548031 atau klik link http://aziyanashaklee.wasap.my
Email: ummi_anayiza@yahoo.com


COD area: Semambu, Air putih, Beserah, KOTASAS, POLISAS, UIA Kuantan, IM, Taman Polo

No comments: