Monday, January 26, 2015

Tips Bacaan HB Tinggi Elak Anemia Semasa Hamil Supaya Tak Perlu Checkup Setiap Minggu

Satu perkara penting ketika hamil adalah bacaan HB. Kalau bacaaan HB tinggi, iaitu lingkungan 11gm/dl ke atas, ibu hamil dianggap normal dan tidak perlu dirisaukan. Tetapi kalau bacaan rendah iaitu dalam lingkungan 8-10 gm/dl kemungkinan ibu kena buat checkup setiap minggu. Fuhhh letih juga kan..nak menunggu lagi, nak amik darah lagi. 

HB atau nama penuhnya hemoglobin tu sebenarnya apa? 
Kenapa penting kena jaga supaya bacaannya sentiasa 11 gm/dl ke atas atau lagi cun bacaannya if 12 gm/dl ke atas.? 

Kalau ikut kepada wikipedia, hemoglobin adalah molekul protin di dalam sel darah merah yang bergabung dengan oksigen dan karbon dioksida untuk diangkut melalui sistem peredaran darah ke tisu-tisu dalam badan. Ion besi dalam bentuk Fe+2 dalam hemoglobin memberikan warna merah pada darah. Dalam keadaan normal 100 ml darah mengandungi 15 gram hemoglobin yang mampu mengangkut 0.03 gram oksigen.

Makna kata..kalau bacaan HB rendah, oksigen tak dapat diangkut dengan secukupnya kepada tisu-tisu badan. Dan kaedaan ini dinamakan anemik. Antara sebab utama adalah kerana kekurangan zat besi, vitamin B12, folate. 


Semasa hamil, bayi yang dikandung mestilah cukup supply oksigen untuk tumbesaran dan perkembangan sel-sel yang baik. Bayangkan kalau baby tak cukup oksigen..haaa ape jadi? Kesian kat baby tau. Pertumbuhan terbantut, lahir tak cukup bulan, dan mungkin juga lemas dalam kandungan. Kompem ibu-ibu tak nak terjadi perkara-perkara macam ni kan? 

Ibu pulak akan rasa letih, nak pitam, mungkin keguguran. Silap haribulan ibu kena tahan wad untuk pemantauan macam kawan saya ni.. anemia semasa hamil..6 minggu sebelum bersalin bacaan HB masih di tahap 8.7. So bagaimana beliau atasinya? Jom dengan apa cerita kawan saya ni 



Bila dah HB low, terpaksalah cari jalan kan. Apa yang Pn Aya makan sehingga HB nya meningkat sehingga nurse pun terkejut? 

Antara yang beliau konsisten amalkan adalah Vitalea. Vitalea ni multivitamin yang kaya dengan iron. Kalau ibu hamil checkup di KK atau hospital, ibu akan dibekalkan dengan multivitamin, vitamin C dan zat besi. Nutrisi yang sama ada di dalam Vitalea. Sebab itulah vitalea membantu untuk menaikkan bacaan HB tanpa perlu susah-susah nak makan kerang, nak  makan bayam, nak makan jambu batu setiap hari. 

Penyerapan zat besi lebih baik apabila diambil bersama Vitamin C. Jadi gabungan Vitalea, Vitamin C Sustained Release, Bcomplex adalah set terbaik untuk diambil oleh ibu hamil. Saya sendiri juga memastikan pengambilan yang konsisten vitamin-vitamin ini sepanjang hamil anak kedua ni. Setiap kali checkup HB 12 ke atas.. Syukur alhamdulillah. 

Nak tahu kenapa vitamin-vitamin ni penting diambil semasa hamil? Boleh klik LINK INI
Nak tahu juga ibu-ibu hamil yang hadapi masalah yang sama dan berjaya atasi, boleh klik LINK INI

Jika ibu-ibu hadapai masalah HB rendah dan mahu atasinya supaya tak perlu nak datang chekup setiap minggu ambil darah, boleh hubungi saya untuk dapatkan vitamin ini, exclusive untuk pembelian dengan saya, cara makan paling berkesan untuk meningkatkan bacaan HB terutama apabila tiba waktu checkup. 

Nurul Aziyana (ID 886587) - Pengedar Shaklee Kuantan
No Tel: 012-9576172
Email: ummi_anayiza@yahoo.com

COD area: Semambu, Air putih, Beserah, KOTASAS, POLISAS, UIA Kuantan, IM, Taman Polo


No comments: