Sunday, October 9, 2016

Kenapa Ibu Hamil Perlu Makan Minyak Ikan Semasa Mengandung? Apa Kepentingannya?

Selain mengambil diet sihat dan nutrisi yang lengkap semasa kehamilan seperti asid folic dan kalsium, ibu-ibu hamil juga seharusnya tidak mengabaikan satu lagi nutrisi penting untuk perkembangan bayi yang sihat iaitu keperluan asid lemak Omega 3. Malah bukan sahaja penting semasa mengandung tetapi juga perlu diambil ketika menyusukan bayi.

DHA Omega-3 terdapat di seluruh badan, tetapi yang paling banyak dalam otak, mata dan hati. Malah, DHA mewakili kira-kira 97 % daripada semua lemak omega-3 dalam otak dan 93 %  daripada semua lemak omega-3 dalam retina dalam mata.

Baca juga >> Beza EPA dan DHA: Kepentingan Untuk Semua Golongan Usia

DHA berkumpul dalam otak bayi, mata dan tisu sistem saraf bayi. Disebabkan bayi yang tidak boleh menghasilkan DHA mereka sendiri, maka penting ibu yang mengambil sumber Omega 3. Bayi akan mendapatkan sumber DHA ni melalui uri semasa kehamilan dan daripada susu ibu selepas kelahiran.

Apakah faedah DHA semasa hamil?

DHA adalah penting untukperkembangan otak dan mata bayi yang optimum. DHA adalah penting sepanjang kehamilan, terutamanya dalam trimester ketiga apabila pertumbuhan otak utama berlaku. Meningkatkan pengambilan DHA semasa mengandung dan menyusukan boleh meningkatkan tahap DHA yang ada pada janin dan bayi.
Beberapa kajian telah menunjukkan bahawa suplemen DHA dalam diet ibu meningkatkan hasil perkembangan bayi, seperti:
  • koordinasi mata-tangan
  • kemahiran motor
  • tahap tumpuan
Omega-3 juga digunakan selepas bersalin untuk menghasilkan susu ibu. Kajian telah mengesahkan bahawa menambah EPA dan DHA kepada diet wanita hamil mempunyai kesan positif ke atas pembangunan visual dan kognitif bayi. 
Kajian juga telah menunjukkan bahawa penggunaan omega 3 yang lebih tinggi boleh mengurangkan risiko alahan pada bayi terutama yang memang ada history eczema ataupun asma. 



Pengambilan asid lemak Omega 3 yang mencukupi adalah penting untuk mengekalkan pengeluaran bahan-bahan seperti hormon yang dipanggil prostaglandin. Prostaglandin membantu mengawal banyak fungsi fisiologi penting termasuk tekanan darah, pembekuan darah, penghantaran saraf, tindak balas keradangan dan alahan, fungsi buah pinggang dan saluran gastrousus dan pengeluaran hormon lain.

Peningkatan pengambilan EPA dan DHA telah ditunjukkan berupaya untuk mencegah kelahiran pra matang dan mengurangkan risiko preeclampsia.

Kekurangan Omega 3 juga dikatakan boleh meningkatkan risiko ibu untuk meroyan. Ini dapat menjelaskan mengapa kecelaruan mood selepas bersalin boleh menjadi lebih buruk. 

Pertimbangkan Keselamatan Semasa Pengambilan Minyak Ikan Ketika Mengandung

Bila pilih minyak ikan, perlu dipertimbangkan yang minyak ikan tersebut bebas merkuri. 
Merkuri adalah elemen yang boleh berkumpul di lautan, tasik, dan sungai. Dalam air, merkuri bertukar menjadi methylmercury, iaitu neurotoksin yang terdapat dalam kebanyakan ikan dalam sekurang-kurangnya jumlah yang kecil. Dalam kuantiti yang tinggi, methylmercury boleh menjadi toksik kepada sistem saraf.

Jadi nak pilih minyak ikan yang mana? 
Apa minyak ikan terbaik di pasaran dan selamat?

Ummi syorkan Omega Guard Shaklee. Omega Guard shaklee melalui proses 3x penyulingan untuk memastikan minyak ikan yang diperolehi adalah tulen dan bebas merkuri dan cadmium.


Apakah proses penyulingan Proprietari 3 Molekul ni? dan kenapa penting pilih minyak ikan yang bergred farmaseutikal?

Omega 3 yang mempunyai gred farmaseutikal mempunyai kualiti  yang lebih tinggi berbanding minyak ikan yang bukan bergred farmaseutikal.Ia menunjukkan tahap ketulenan yang sangat tinggi. 

Manakala proses penyulingan proprietari 3 molekul menunjukkan bahawan molekul minyak ikan yang disuling dianggap sebagai yang paling tulen dan paling selamat, kerana proses ini membuang hampir semua bahan cemar yang tidak sihat dan toksin daripada minyak ikan.

Proses penyulingan ini melibatkan

  • Suhu dan tempoh pemprosesan dikawal bagi melindungi integriti yang terbaik untuk minyak ikan yang berkualiti.
  • Meminimumkan degradasi haba
  • Proses penyulingan suhu rendah membantu membuang lemak tepu, sekaligus menghasilkan omega 3 yang tulen dan sangat pekat. Bahan cemar yang sering terdapat di dalam minyak ikan dan ikan akan dikeluarkan, termasuk plumbum, merkuri, arsenik, kadmium, dioksin dan PCB.

Proses ini menghasilkan minyak ikan yang lebih sihat dengan menyekat pembentukan lemak trans berbahaya. Ia adalah ultra tulen dan bebas daripada lemak tepu dan kolesterol.



Baca juga >> 15 Kelebihan Omega Guard Shaklee Yang Ramai Tak Tahu 

Jadi adalah penting bagi bu-ibu hamil untuk memilih minyak ikan yang paling selamat untuk dimakan bagi memastikan kandungan selamat dan mendapat nutrisi yang betul.

Sebenarnya semasa hamil, kit abukan sahaja memerlukan sumber DHA dan EPA, tetapi juga yang terbaik adalah nutrisi lengkap yang diperlukan semasa hamil dan selepas bersalin. Di Shaklee, kami menawarkan set kehamilan lengkap yang memenuhi kesemua nutrisi penting semasa hamil. Set vitamin ini membantu ibu-ibu hamil untuk lebih bertenaga, tidak mengalami masalah hemoglobin rendah, cramp, sembelit mahupun masalah gusi berdarah ketika hamil.



Ibu-ibu yang snagat concern dengan tahap kesihtan semasa hamil dan mahukan yang terbaik untuk anak dalam kandungan pasti taknak terlepas dengan apa-apa nutrisi penting semasa hamil kan?
Jadi boleh dapatkan set kehamilan ni dengan menghubungi ummi di talian berikut

SHAKLEE Independent Distributor
Nurul Aziyana (ID 886587)
No Tel: 012-9576172
Email: ummi_anayiza@yahoo.com
COD area: Indera Mahkota, Semambu, Air Putih, Permatang Badak, Bukit Rangin, KOTASAS, UIA, Kuantan

No comments: