Tuesday, February 24, 2015

Cara Atasi Keletihan, Penat dan Kurang Bertenaga Ketika Hamil

Letih, penat dan tidak bertenaga sinonim dengan ibu hamil. Lagi-lagi kalau dalam fasa uwek-uwek. Ibu-ibu yang alami alahan teruk sehingga masuk hospital memang tak punya tenaga untuk bergerak.
Diri sendiri pun rasa tak terurus, apalagi kalau ada anak lain yang sedang lasak membesar.
Fuhhh lap peluh juga la kan. 
Kalau sementara je proses ni tak ape lah.. tapi bagaimana kalau sepanjang hamil asyik tidak larat, cepat letih dan tak bertenaga?  Macam mana nak atasi masalah keletihan, penat dan kurang bertenaga ketika hamil?

Makin lama badan makin berat
Makin berat, badan makin penat,
Makin penat, makin ada alasan nak MC.



Kenapa rasa letih di awal kehamilan?
Mengikut sumber dari babycenter, di awal kehamilan badan ibu terpaksa bekerja lebih.
Sebabnya masa tu uri sedang dalam proses untuk terbentuk untuk beri sokongan sepanjang hidup bayi dalam rahim ibu.
Bukan itu je..tapi metabolisma, gula dan tekanan darah pun tak stabil.
Ini semua adalah faktor yang menyumbang kenapa ibu-ibu hamil ni cepat letih.

Alhamdulillah hamil kali kedua ni tidak ada banyak masalah, alahan pun kurang. Yang saya perasan, bila cukup makan, cukup minum air dan cukup nutrisi, badan memang akan rasa cergas dan takde masalah.
Jangan terkejut melihat aksi salah seorang kawan saya ni berjaya memanjat candi borobodur di Indonesia walaupun sarat hamil 7 bulan malah boleh challenge kawan-kawannya yang tidak hamil ketika itu.  Kalau panjat candi pun larat, nak jalan ke opis pun mesti no hal. Ikuti juga bagaimana beliau berkongsi cara atasi keletihan, penat dan kurang bertenaga ketika hamil. 


Rahsianya cukup mudah. Konsisten setiap hari sekurang-kurangnya dengan OSTEMATRIX dan BCOMPLEX. Ainul juga mengambil set lengkap kehamilan Shaklee sepanjang beliau hamil sama seperti saya iaitu Vitalea, Bcomplex, Vitamin C, Bcomplex, Ostematrix, ESP, Omega Guard. 

Alhamdulillah kesihatan sepanjang hamil tip top, HB darah juga menten tinggi dan kebanyakan yang mengambilnya bertenaga ketika proses kelahiran. Tidak terhenti di situ, susu ibu juga banyak dan luka bersalin cepat baik dan recover. 

Best kan? Dari melepek je, satu ape pun tak jadi..proses kehamilan jadi tak fun.

Ada banyak cara nak atasi keletihan dan penat ketika hamil. Antaranya adalah
  • Tidur sebentar di tengah hari dan tidur awal di waktu malam. Bila penat badan memang memerlukan rehat. Jangan paksa untuk bekerja lebih waktu. 
  • Jaga makan. Elakkan makanan yang tidak berkhasiat kerana ibu hamil perlukan kalori tambahan setiap hari. Cara makan yang betul iaitu makan yang sedikit tapi kerap boleh bantu badan untuk sentiasa bertenaga. Paling mudah, amalkan ESP yang kaya dengan protin. Kenyang, memberi tenaga dan membantu pertumbuhan bayi dalam kandungan. 
  • Kerap minum air untuk elak badan terhidrat. Ibu hamil juga boleh cuba minum Performance Drink utk jaga kuantiti air dalam badan. 
  • Guna khidmat orang lain untuk buat kerja rumah seperti suami atau maid. 
  • Pastikan nutrien yang diperlukan ketika hamil cukup. Paling mudah, amalkan set vitamin untuk ibu hamil. 
  • Cara paling mudah adalah dengan senyuman. Bila kita senyum, walau ada seribu duka dan keletihan ia akan merangsang otak, hormon dan tubuh untuk beraksi lebih mantap. Tenaga baru akan dijana yang membawa mesej positif ke seluruh tubuh [sumber; 21 formula hidup luar biasa]

Nak tahu lanjut set penuh vitamin untuk kehamilan, boleh rujuk LINK ini.
Atau boleh hubungi saya direct

Nurul Aziyana (ID 886587)
No Tel: 012-9576172
Email: ummi_anayiza@yahoo.com
COD area: Semambu, Air putih, Beserah, KOTASAS, POLISAS, UIA Kuantan, IM



No comments: