Monday, May 18, 2015

Kencing Manis Semasa Hamil: Apa nak Buat Supaya Tidak Disuntik Insulin

"Saya dikesan mempunyai kencing manis atau Gestational Diabetes Mellitus (GDM) selepas buat OGTT, apa yang saya perlu buat?" Dikesan mengidap kencing manis ketika hamil tentunya merisaukan apa lagi kalau ibu yang baru hamil anak pertama. Kebiasaannya GDM ni hanya dikesan ketika hamil je. 


Saya juga baru lepas buat OGTT untuk kehamilan kedua ni, almaklum ada history family yang mengidap kencing manis. adi memang kena buat test ni. Alhamdulilalh result normal. 

Kenapa berlaku kencing manis ketika hamil? 

Kencing manis ada kaitan dengan hormon insulin. Fungsi insulin untuk kawal jumlah gula dalam darah. Bila kita hamil, insulin akan dihasilkan lebih banyak untuk memenuhi keperluan bayi yang dikandung. Masalah akan berlaku bila insulin tambahan ni tak cukup. Jadi ada lebihan gula dalam darah kerana gula tadi tidak dapat masuk dalam sel untuk digunakan sebagai tenaga. Sebab itu kencing manis dikesan semasa hamil. 

Kenapa pengeluaran hormon insulin tambahan terganggu ketika hamil? 

Bila hamil, plasenta/uri akan menghasilkan pelbagai hormon seperti estrogen, kortisol dan human placenta lactogen. Jadi kesan insulin akan terganggu sedikit disebabkan oleh hormon-hormon ini. Keadaan ini dipanggil sebagai rintangan insulin. Semakin membesar plasenta semakin tinggi rintangan insulin. Jadi bila pankreas gagal untuk hasilkan insulin tambahan untuk mengatasinya, kencing manis semasa hamil akan berlaku. 

Betul ke kencing manis boleh buat bayi jadi besar? 

Ya. Jika ibu tidak kawal kencing manis dengan baik. Gula yang tak terkawal akan masuk ke dalam plasenta dan menyebabkan bayi lebih besar. Maslah timbul bila proses kelahiran dan selepas kelahiran dan risiko jaundis juga lebih tinggi. 


Bukan itu sahaj malah kesan lain pada bayi adalah seperti 
  • Gula dalam darah rendah selepas lahir 
  • Bayi sukar bernafas
  • Kemungkinan bayi mati dalam kandungan 
  • Air ketuban yang berlebihan 
Ibu juga turut mengalami risiko iaitu
  • Jangkitan faraj
  • Luka berslain yang lamabt baik 
  • Preaclampsia
  • Kencing kotor
Persoalannya, macam mana nak kawal gula dalam darah agar boleh elak dari terpaksa menyuntik insulin? 

Biasanya doktor akan menasihatkan ibu hamil yang mengidap kencing manis untuk ambil diet tertentu dan bersenam untuk kawal tahap gula dalam darah. Jika tak boleh nak kawal, kemungkinan ibu terpaksa menyuntik insulin. 

Vitamin dan nutrisi yang cukup semasa hamil sangat membantu mereka yang mengalami kencing manis. Saya mengamalkan pemakanan ESP dan vitamin kehamilan sepanjang hamil. Nutrisi tambahan ini sangat membantu dalam mengawal gula dalam darah sepanjang hamil. 


Saya mengambil semua vitamin di atas sejak sebelum hamil dan sepanjang kehamilan. Vitamin-vitamin ini juga membantu mereka yang mempunyai masalah kencing manis semasa hamil 

ESP - ESP mengandungi 9 asid amino yang diperluakn oleh badan tetapi tidak dihasilkan oleh badan kita. Hormon insulin itu sendiri terdiri daripada asid amino. Jadi kena pastikan asid amino yang cukup diambil. ESP juga mengandungi index glisemik yang rendah di mana pelepasan gula dalam darah adalah secara perlahan-perlahan. 

Bcomplex - Bcomplex lengkap dengan asid folic. Bantu tukarkan gula kepada tenaga dan kurangkan keletihan. Mereka yang mengidap kencing manis sebelum hamil juga digalakkan untuk mengmabil b complex bila merancang untuk hamil kerana kekurangan asid folic boleh menyebabkan risiko kecacatan yang lebih tinggi 

Vitalea - Melengkapkan nutrisi ibu hamil dan membantu penghasilan insulin serta mengelakkan masalah lebihan protin dalam air kencing. Juga membantu mengelakkan anemia kerana vitalea kaya dengan zat besi untuk meningkatkan hemoglobin. Kandungna kromium dalam vitalea bantu dalam toleransi gula

Ostemtarix - Kandungan magnesium dalam ostemtarix membantu mengaktifkan pankreas untuk penghasilan insulin tambahan. Juga membekalkan kalsium yang cukup untuk ibu hamil 

Vitamin C - membantu penyerapan zat besi. juga mengelakkan dari jangkitan dan menguatkan imun ibu hamil

InsyaaAllah pengambilan vitamin -vitamin ini terutamanya ESP sangat membantu dalam mengawal kencing manis ketika hamil. Jangan ambil mudah dengan pemakanan harian bila disahkan mempunyai GDM kerana risiko yang perlu ibu hadapi jika tidak mengawalnya bukan sahaja memberi kesan kepada ibu itu sendiri tapi juga kepada bayi. 

Jika ibu-ibu atau yang membaca artikel ini suami kepada isteri yang disahkan mempunyai kencing manis semasa hamil, bertindak sekarang. Dapatkan pemakanan tambahan yang membantu mengawal gula dalam darah dengan menghubungi saya 

Nurul Aziyana (ID 886587)
No Tel: 012-9576172
Email: ummi_anayiza@yahoo.com

No comments: