Tuesday, September 2, 2014

Selamatkah makan vitamin yang tamat tarikh luput??

Ada pengguna yang tertanya-tanya selamatkah makan vitamin yang dah melepasi tarikh tamat tempoh atau tarikh luput? Adakah ia memberi kemudaratan atau tidak mengapa makan vitamin tamat tarikh luput? Adakah sama kondisi antara makanan biasa dengan vitamin setelah tamat tarikh luput? Entri ini akan menjawab persoalan-persoalan di atas lebih lanjut untuk info pengguna vitamin. Jika vitamin anda sudah habis tempoh luput, anda tahu apa yg perlu dibuat :)



Apakah yg dimaksudkan dengan vitamin tamat tempoh?
Vitamin tamat tempoh bermakna Vitamin itu kehilangan potensi dan keberkesanan selepas tempoh masa yang panjang. Haba, kelembapan dan pembungkusan produk menyumbang keapda faktor untuk menentukan jangka hayat vitamin.Vitamin berbentuk tablet kehilangan potensi lebih cepat daripada vitamin yang bersalut atau datang dalam bentuk kapsul.

Jadi adakah selamat untuk makan vitamin tamat tempoh? 

Jawapannya cukup mudah!
SELAMAT tapi anda tidak akan mendapat manfaat maximum dariapda penyerapan vitamin tersebut seperti mula-mula anda beli. Dan untuk pengetahuan, FDA tidak meletakkan syarat kepada makanan tambahan untuk mempunyai tarikh luput, tetapi syarikat-syarikat vitamin yang paling terkenal seperti Shaklee akan cuba untuk menentukan bila makanan tambahan akn kehilangan keberkesanannya.

Secara umumnya, tarikh luput menunjukkan tarikh akhir tahap tertinggi vitamin tersebut memberikan kesan maximum. Kita ambil vitamin untuk mendapatkan beberapa manfaat kesihatan pd badan kita. Tapi kalau makan vitamin yang dah separa berkesan, ianya merugikan juga. Yg terbaik adalah buang dan beli baru

Adakah terdapat kesan buruk kalau makan vitamin tamat tempoh?
Seperti yg diberitahu, ianya selamat untuk dimakan. Bermakna vitamin tersebut tidak akan bertukar menjadi racun atau toksik yang membahayakan kesihatan seperti mana kita makan makanan yg tamat tempoh. Tetapi seperti yang dinyatakan, vitamin akan kehilangan potensi mereka. Tiada sebarang kes yang telah didokumenkan penyakit atau kematian dari vitamin tamat tempoh, tetapi seeloknya hindarkan makan vitamin yg telah berubah bau dan warna.

Bagaimana cara melanjutkan tempoh vitamin?
Menurut laporan dari Purdue University News Service, dapur bukanlah tempat terbaik untuk menyimpan vitamin. Kawasan ini boleh menjadi kawasan yg terlalu panas. Simpan vitamin yang anda ambil setiap hari dalam peti sejuk juga bukan idea yang baik kerana aktiviti membuka dan menutup penutup membolehkan pemeluwapanterbentuk dalam botol. Sebanrnya cara terbaik adalah simpan di ruang simpanan yang gelap, seperti almari di mana anda menyimpan linen, tuala dan pakaian.

Kesimpulannya, vitamin biasanya mempunyai tarikh tempoh lebih dari 2thn melainkan makanan tambahan yg berbentuk serbuk, lebih cepat tarikh luputnya. Untuk mengelakkan anda dari terlebih tarikh luput, makan secara konsisten start dr awal lagi. Lagi lama dihabiskan akibat dari culas makan, lg kurang keberkesanan vitamin kerana vitamin semakin menghampiri tarikh tamat tempoh. 

Ingin dapatkan vitamin Shaklee? hubungi saya di talian berikut: 


Nurul Aziyana (ID 886587) - Pengedar Shaklee Kuantan
No Tel: 012-9576172
Email: ummi_anayiza@yahoo.com
COD area: Semambu, Air putih, Beserah, KOTASAS, POLISAS, UIA Kuantan, IM, Taman Polo

11 comments:

Unknown said...

bolehkah minum lagi vivix yang sudah tamat tempoh

Tengku puteri nur arisha said...

Saya baru dapat mealshake. Tapi selepas minum baru saya perasan best by ,02/2015. Boleh lagi ke terus kan minum? Tak berbau or berketul lagi

Nurul aziyana said...

tg : tak mengapa..selagi tak berubah warna n bau. simpn dalm peti lps buka

Anonymous said...

sy nak makan shaklee omega guard, tapi tgok2 dah 4bulan tamat tempoh. macam mane ye?

Nurul aziyana said...

blum buka atau sudah buka omega tu?

Nur Aisyah Zainuddin said...

Boleh makan tak lagi klau expired dahh 4 bulan?

Nur Aisyah Zainuddin said...

Boleh makan tak lagi klau expired dahh 4 bulan?

Ameerah said...

Salam sis nk tnya.. Kalau vita e dah exp bulan dec 2015 tapi xbukak lg, blh mkn lg x?

Claire said...

sebelum ni suplemen tamat tempoh semua dibuang, membazirnya...

Unknown said...

Sy dh lama xmkn alfalfa
Tp xtamat tempoh lg.dh buka dan xsimpan lg peti ais
Blh x Sy mkn lg..ada kesan x..ank masih bf

Nurul aziyana said...

hazwani : boleh makan tiada masalah