Thursday, September 18, 2014

Ooowhh baru saya sedar saya TAK CUKUP PROTIN selepas saya baca 5 tanda ini

Kenapa kita perlu kesah sangat samada kita dah ambil cukup protin ataupun tak? Ada 4 sebab kenapa kita kena concern keperluan protin dalam badan cukup atau tidak.

  • Ia adalah komponen setiap sel dalam badan. Malah, rambut dan kuku kebanyakannya diperbuat daripada protein. 
  • Badan kita menggunakan protin untuk membina dan pembaikan tisu. 
  • Protin diperlukan untuk menghasilkan enzim, hormon, dan bahan kimia badan yang lain. 
  • Ia adalah satu blok bangunan penting dalam tulang, otot, tulang rawan, kulit dan darah.


Seperti karbohidrat dan lemak, protein adalah satu "makronutrien," yang bermakna bahawa kita memerlukan jumlah yang agak besar untuk kekal sihat. (Vitamin dan mineral, yang hanya diperlukan dalam kuantiti yang kecil, dipanggil "mikronutrien."). Tidak seperti karbohidrat dan lemak, badan kita tidak menyimpan protein, maka ia tidak mempunyai simpanan jika kita kekurangan protin.

Ada 5 tanda yang menunjukkan anda sebenarnya tak cukup protin. So untuk mengetahuinya lebih lanjut, jom chekidouuttttt

Tanda #1: Mengidam benda manis

Salah satu tanda-tanda awal anda kekurangan protin adalah apabila anda terasa begitu teringin untuk makan benda-benda manis seperti gula-gula. Kenapa ianya berlaku? Salah satu fungsi protin yang paling kritikal adalah menjaga paras gula darah anda dalam keadaan stabil. Ini bermaksud jika kekurangan protin, paras glukosa tidak stabil menjadikan anda terasa untuk makan gula-gula. Sebab itu sarapan pagi harus mengandungi protin dalam hidangan. Jika semua yang anda makan pada waktu pagi hanyalah bijirin, anda hanya dapat tenaga segera di mana tenaga tersebut akan cepat berkurangan. Akibatnya anda akan cepat terasa lapar.

Tanda #2: Otak Anda Rasa Berserabut

Gula darah yang seimbang adalah penting untuk kekal fokus. Oleh itu, apabila kekurangan protein dan paras glukosa sentiasa turun naik, anda mungkin merasa seperti berserabut sehingga hilang sedikit fokus pada kerja. Mengapa ini berlaku? Kerana anda tidak mempunyai aliran karbohidrat untuk menjana otak anda. Protein membantu memetabolismakan karbohidrat untuk menghasilkan tenaga yang stabil. Jika anda bergantung hanya pada "makanan segera" seperti keropok atau roti, anda hanya akan mengalami kekurangan tenaga dengan cepat dan tidak fokus. 

Tanda #3: Keguguran Rambut

Protein adalah blok binaan bagi semua sel termasuklah folikel rambut. Jika folikel rambut kuat, rambut akan menjadi kuat, walaupun ditarik kuat. Tetapi jika kekurangan nutrient yang boleh stabilkan kekuatan rambut, anda akan notice rambut mula menipis (walaupun, perlu diingat, ini juga boleh menjadi tanda keadaan yang lain, seperti masalah tiroid). 

Tanda #4: Badan terasa letih dan lemah

Kita semua tahu bahawa protein adalah penting untuk membina otot. Dan jika  kita tidak mendapat cukup protin, otot akan mula mengecut dari masa ke masa. Hasilnya, kita mungkin merasa lemah dan tidak mampu untuk melakukan kerja ataupun senaman. 

Tanda #5: Sentiasa mendapat sakit 

Bisep anda bukan satu-satunya perkara yang menguatkan protein. Protein diperlukan untuk membina semua sebatian dalam sistem imun kita. Jadi, jika anda selalu diserang selesema atau jangkitan yang lebih kerap daripada orang lain jadi kemungkinan anda kekurangan protin. Kulit kita adalah organ imun yang besar kerana ia melindungi kita daripada alam sekitar, Jika kulit tidak kukuh disebabkan oleh kekurangan protein, kita berpotensi untuk mendedahkan diri kepada patogen dan membawa kepada jangkitan.


Cara yang paling mudah untuk mendapatkan bekalan protin yang mencukupi setiap hari adalah dengan pengambilan ESP. Apakah ESP? ESP adalah Soy Protein Isolate Powder. 





Serbuk ESP Shaklee merupakan sumber protein soya yang lengkap, iaitu 14 gram protein soya bukan GMO berkualiti tinggi termasuk 9 asid amino penting yang diperlukan untuk proses sintesis protein tubuh.
Berbanding protein daripada sumber daging, telur dan tenusu, ESP juga mengandungi kandungan lemak yang rendah tanpa laktosa dan kolesterol.
Shaklee ESP:
  • Menyediakan sumber tenaga berkekalan dan membantu menahan rasa lapar
  • Mengandungi 5 vitamin B penting, separuh daripada Nilai Harian kalsium, serta isoflavon soya. Kajian menunjukkan bahawa soya dapat membantu menyeimbangkan semula hormon semasa tempoh peralihan menopaus*
  • Protein soya bukan GMO ini dihasilkan di bawah Program Pengekalan Identiti atau Identity Preservation Program (IPP), di mana proses penanaman hingga pemprosesan kacang soya dipantau dengan teliti dan dilakukan dalam keadaan terkawal







Untuk mendapatkan ESP Shaklee boleh hubungi 

Nurul Aziyana (ID 886587) - Pengedar Shaklee Kuantan
No Tel: 012-9576172
Email: ummi_anayiza@yahoo.com
COD area: Semambu, Air putih, Beserah, KOTASAS, POLISAS, UIA Kuantan, IM, Taman Polo




* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

No comments: