Monday, March 23, 2015

Cara Atasi Letih Lesu Selepas Balik Travel Atau OutStation

Outstation especially ke luar negara memang best, sekali sekala bertukar angin dan tengok negara orang, belajar budaya orang memang mengujakan. Tapi yang tak bestnya bila balik outstation or travel badan letih lesu, dengan jetlag lagi, dengan barang yang perlu di'unpack' lagi.
Kalau boleh seharian nak tidur. Tapi balik travel/outstation tidak bermakna tidak ada kerja yang menanti untuk disiapkan.
Macam mana tak nak bagi letih lesu selepas balik travel? Pergi pun cergas, balik apatah lagi cergasnya. 

Saya nak ambik pengalamn Pn Lyna ni, seorang backpacker yang selalu travel luar negara. Bukan travel biasa2, tapi travel yang panjat2 bukit, yang adventure la senang cerita. Kalau ikut logik, mana la tak letihnya kalau travel gaya mcm ni kan. Yang travel business class pun penat, apa lagi yang bakcpack ni 



Kagum kan? 
Saya fikir kalau bagi mereka yang tak cukup energetic dan semangat, tak mungkin dalam sebulan 2 3 kali travel. Tapi dengan tips dan amalan yang dibuat oleh Pn Lyna beliau 1 family boleh travel berkali-kali dalam sebulan. Tambah-tambah kalau travel dengan anak kecik, naik turun flight, naik turun bas...fuhhh imagine pun boleh lap peluh! 

Balik travel pulak, nak kena fikir benda-benda kcik yang juga guna tenaga extra macam 
  • basuh baju yang dah menimbun..baju sendiri, baju suami dan baju anak-anak
  • dah basuh kena lipat/sangkut pulak..belum campur kalau-kalau ada saki baki yang tak ebrlipat sebelum g travel 
  • kemas-kemas untuk anak-anak yang nak ke sekolah or diri sendiri nak back to work 
  • perut pun minta diisi, jadi nak kena masak juga paling-paling koman hatta goreng nasi sekalipun 
Penat toksah cerita kan. Kalau bujang yes boleh la bantai tidur lama-lama..tapi sorry to say la kalau dah berfamily dan beranak-pinak. Lembik jadinya. Itu belum dikira kot-kot anak tak sihat, demam, selsema selepas balik travel. Kalau imun sistem kuat, insyaaAllah sihat walafiat walaupun berubah cuaca. 

So nak buat lagumana?? 
Moh tonton semula tips yang dikongsikan oleh Pn Lyna dalam video kat atas nun. Dulu beliau ada juga hadapi drama-drama penat ni lepas travel, tapi sekarang tidak lagi. 

Oowh lupa, tips yang dikongsi ni tidak terhad pada mereka yang travel sahaja tapi juga applicable untuk mereka yang memang melalui kejadian penat letih dan lesu setiap hari especially yang bekerja. 

Pun boley bagi surirumah yang setiap hari letih menguruskan rumah tangga. 



1 comment:

Myliferia said...

Travel memang memenatkan, best kalau ada energy booster