Sunday, March 1, 2015

Cara Rawat Demam Denggi Tanpa Ubat

Demam denggi jika tidak dirawat ada kemungkinan boleh membawa maut.
Dulu denggi jarang-jarang berlaku tapi sekarang tidak mengira musim boleh dikatakan hospital tidak putus dengan pesakit denggi. Statistik denggi di Malaysia memang amat buruk kerana peningkatan sebanyak 246% .
Boleh dikatakan demam denggi adalah musuh rakyat Malaysia pada tahun 2014



Ada cara rawat demam denggi? Bukankah demam denggi tiada ubat khusus? Tunggu dulu... setiap penyakit ada penawarnya kecuali mati. Jadi tentulah ada cara untuk rawat demam denggi.

Bagaimana nak cegah demam denggi dan rawat pesakit denggi tanpa ubat?
Saya kongsikan temubual dengan nutritionist Shaklee berkenaan cara mencegah demam denggi agar tidak berakhir dengan maut.


Tahu tak serangan demam denggi kali kedua LEBIH BAHAYA?

Kebarangkalian untuk mendapat demam denggi berdarah (iaitu pendarahan yang serius di telinga, hidung, mata, gusi dan kemaluan) adalah tinggi jika mendapat serangan kedua. Bahana nyamuk yang boleh membawa maut ni tidak boleh diambil mudah kerana virusnya boleh bermutasi di dalam badan. 

Ada 4 jenis virus denggi akan menghasilkan antibodi berbeza untuk membantu tubuh menjadi imun terhadap virus yang sama. Kalau jangkitan adalah dari virus yang saman, tubuh akan imun. Walaubagaimanapun tubuh masih boleh dijangkiti oleh tiga jenis virus yang lain.
Kalau terkena demam denggi buat kali kedua, reaksi tubuh untuk melawan penyakit terpaksa bekerja dengan lebih kuat.
Ini menjadikan pesakit berkemungkinan terkena demam yang lebih teruk apabila dijangkiti virus denggi buat kali kedua atau seterusnya

Langkah pencegahan untuk mengelakkan jangkitan denggi yang perlu diambil perhatian semua adalah

  • Pastikan rumah dan kawasan sekitar bebas dari air bertakung kerana nyamuk membiak di kawasan yang lembap dan bertakung
  • Pastikan pintu dan tingkap ditutup bila menjelang waktu senja
  • Pasang jaringan nyamuk pada tingkap
  • Tingkatkan imunisasi ahli keluarga dengan bekalan nutrisi
  • Jalankan aktiviti 'cari dan musnah' tempat pembiakan nyamuk Aedes sekurang-kurangnya seminggu sekali di sekitar kediaman masing-masing.

Cegah denggi dari menyerang. Denggi yang tidak dicegah boleh meningkatkan risiko gejala pembocoran plasma darah dari salur darah. Lindungi diri dan ahli keluarga dengan meningkatkan imun badan

Hubungi saya untuk mendapatkan supplement Shaklee bagi pencegahan dan rawatan denggi

Nurul Aziyana (ID 886587)
No Tel: 012-9576172
Email: ummi_anayiza@yahoo.com
COD area: Semambu, Air putih, Beserah, KOTASAS, POLISAS, UIA Kuantan, IM


No comments: