Tuesday, March 10, 2015

Hadiah Isteri Bantu Suami Pulih Dari Asma Kronik

Isteri mana yang tak sayang suami. Kalau suami mengidap asma kronik, isteri mana yang tak susah hati. Penyakit asthma biasanya bergantung pada inhaler dan nebulizer bila serangan berlaku. Tanpa keduanya, mungkin akan mengundang maut. Tapi kalau dah asthma kronik, bila serangan berlaku kena kejarkan ke hospital macam brader dalam video kat bawah ni. Serangan kerap berlaku, nak bersukan dan beraktiviti pun malas sebab selalu semput. Sehinggalah isteri ni hadiahkan sesuatu yang akhirnya membantu suami atasi penyakit asthma kronik yang dihidapi selama ini.



Apa berlaku bila asthma menyerang? 

Ketika pesakit diserang asthma, bronkiol di dalam paru-paru menjadi sempit disebabkan oleh keradangan dan spasma pada selaput dinding laluan udara . Pesakit asma mungkin mengalami pernafasan bersiul (wheezing), sesak nafas, dan sebab itulah mereka ni sukar untuk bersenam.



Jangan ambil mudah bila serangan asthma berlaku sebab pesakit boleh pengsan dan lebih teruk meragut nyawa. Ini kerana ketika otot mengejang, saluran udara mengecil dan menghalang pernafasan. Apabila ini terjadi,paru-paru akan berkurangan udara. 

Antara faktor yang mencetuskan asthma yang dikongsi oleh doktorbudak.com adalah 
  • Asap rokok
  • Haiwan peliharaan (bulu anjing atau kucing)
  • Lipas
  • Habuk pada permaidani, katil, bantal, patung berbulu
  • Ekzos kereta, sesetengah minyak wangi, ba usesetengah sabun pembersih
  • Debunga (‘pollens’) dari pokok, bunga, rumput
  • Cuaca atau angin sejuk, atau kadang-kadang cuaca panas dan hujan
  • Selsema atau lain-lain jangkitan
  • Aktiviti-aktiviti seperti berlari, bermain, bersukan.

Selain orang dewasa, asthma juga banyak terjadi kepada kanak-kanak. Boleh rujuk ENTRY ini bagi asthma yang menyerang kanak-kanak. Walaubagaimanapun rawatan untuk pesakit dewasa dan kanak-kanak adalah sama sahaja. 

Ramai pesakit masih bergantung pada inhaler dan nebulizer bila serangan berlaku. Namun tak salah untuk mencuba cari alternatif lain sebagai prevention seperti yang dilakukan oleh isteri dalam video td. 
Disebabkan oleh risau dan susah hati bila serangan asthma suaminya menyerang, beliau berusaha untuk bantu suaminya dengan kaedah alternatif dan akhirnya memberi impak yang positif. 


Dengan bantuan VIVIX, Omega Guard, Garlic, Vitamin C, Ostematrix dan Nutriferon, kekerapan ke hospital sudah berkurangan. Inhaler bukan lagi sahabat baik dan kini bebas untuk melakukan aktiviti lasak. 

Untuk sebarang pembelian bagi merawat asthma dengan kaedah alternatif, boleh hubungi saya 

Nurul Aziyana (ID 886587)
No Tel: 012-9576172
Email: ummi_anayiza@yahoo.com
COD area: Semambu, Air putih, Beserah, KOTASAS, POLISAS, UIA Kuantan, IM




No comments: