Wednesday, October 8, 2014

Pengambilan Vitamin C SR di waktu pagi Untuk Turun Berat... macam mana tu?

Biasanya orang kenal Vitamin C ni adalah untuk kecantikan kulit kerana vitamin c membantu dalam penghasilan kolagen. Tapi tak ramai yang tahu Vitamin C juga boleh menjadi salah satu faktor dalam pengurusan berat badan. Vitamin C adalah vitamin larut air, bermakna tubuh tidak menyimpan vitamin C dalam badan. Jika terlebih, ianya akan dikumuhkan ke urin. Sebab itulah kita memerlukan vitamin C setiap hari. Apa kaitan Vitamin C dengan turun berat badan? Teruskan baca perkongsian menarik ni ya


Konsepnya mudah sahaja 
Makan Vitamin C di pagi hari akan meningkatkan metabolisme badan. Metabolisme adalah keupayaan badan untuk tukar makanan kepada tenaga. Bila metabolisme tinggi, berat badan akan mudah turun dan membantu dalam pembakaran lemak semasa senaman.

Vitamin C dan Pembakaran Lemak

Satu kajian yang dijalankan di Arizona State University mengenai kehilangan berat badan mendapati, Vitamin C juga memainkan peranan dalam pembakaran lemak. Hasil kajian menunjukkan mereka yang mempunyai jumlah vitamin C yang cukup dalam badan mampu untuk bakar lemak 30% lebih tinggi berbanding mereka yang tak cukup pengambilan Vitamin C. Wow! 30% tu banyak jugak la kan. Jadi, ambil Vitamin C di pagi membantu untuk pembakaran lemak lebih efisen. Walaupun tak bersenam di waktu pagi, tapi kita ni lebih aktif di waktu siang berbanding malam kan. Otot-otot kita pun lebih banyak bekerja di waktu siang berbanding malam.

Bagaimana Vitamin C boleh Membakar Lemak?

Mungkin ada yang tertanya-tanya, macam mana vitamin C boleh bakar lemak? Macam bunyi agak mustahil je. Artikel yang ditulis dari Oregon State University menceritakan tentang kepentingan Vitamin C untuk pengeluaran carnitine, iaitu sejenis molekul yang menggerakkan lemak ke dalam sel-sel untuk ditukar menjadi tenaga. Carnitine adalah bahan yang dihasilkan dalam hati dan buah pinggang dan disimpan di dalam otot rangka, jantung, otak dan sperma. Vitamin C yang cukup perlu bagi sintesis carnitine dan pembakaran lemak. Dengan kata lain, vitamin C akan mengaktifkan carnitine. Jadi kalau lah susah sangat nak turun berat badan, atau dah cuba macam-macam cara mungkin perlu untuk lihat dos vitamin C yang diambil setiap hari samada cukup atau tidak.
Jadi kalau nak badan tukar makanan kepada tenaga, amalkan makan Vitamin C di pagi hari bukan sebelum tidur..barulah BMI cantik dan ideal.

Bagaimana nak pastikan Vitamin C cukup dalam badan? 

Cara paling mudah adalah melalui pengmabilan supplement. Saranan terbaik adalah Vitamin C SR Shaklee yang lengkap dengan teknologi sustained release (memastikan vitamin kekal selama 5 jam dalam badan secra peringkat demi peringkat). Ini kerana jika dalam bentuk supplement, sukatan vitamin adalah mengikut USRDA iaitu cukup untuk keperluan badan seharian. Boleh amalkan juga makan buah-buahn sitrus yang kaya dengan Vitamin C. walaubagaimanapun disebabkan faktor haba kandungan vitamin c pada buah dan sayur biasanya berkurangan.

Vitamin C SR Shaklee mengandungi 180 biji dalam 1 botol. Tahan sehingga 6 bulan penggunaan.


Baca lanjut mengenai Vitamin C di link di bawah
>> Kebaikan Vitamin C SR 500mg Shaklee berbanding brand vitamin C di farmasi
>> Kepentingan Vitamin C Untuk 3 Penyakit Bahaya (Kencing Manis, Darah Tinggi dan Kanser)
>> 5 Manfaat Kecantikan Vitamin C SR 500mg Shaklee

Nak dapatkan Vitamin C SR 500mg Shaklee untuk bantu dalam pengurusan berat badan? Boleh hubungi saya di talian berikut. Nak jadi ahli Shaklee pun boley 

Nurul Aziyana (ID 886587) - Pengedar Shaklee Kuantan
No Tel: 012-9576172
Email: ummi_anayiza@yahoo.com
COD area: Semambu, Air putih, Beserah, KOTASAS, POLISAS, UIA Kuantan, IM, Taman Polo



No comments: